9 Nisan 2008 Çarşamba

PDA TUZLA ÇİMLENDİRME NOTLARI

Sevgili PDA Dostları,

Bu yıl benim domates yetiştiriciliğinde 2.ci yılım. Benim özetle bu yıl yaşadığım asıl sorun çimlendirme değilde, çimlendirme sonrası büyümede ciddi sıkıntı yaşıyorum.

Öncelikle tohumları Sn.Tansuğ'ların bize tavsiye ettiği gibi 3 grupta çimlendirdim.

I.Grup: Bu grupta 14 adet Sn.Selim Güleç (Mersin ) orjinli geçen seneden kalan tohumları çimlendirmeyle başladım. 10 mart tarihinde önce pamuklar arasında bekletildi. 5 gün sonra tohumlar uçlanmaya başlayınca sadece torf içine plastik viyollere ekim yapıldı. ve 20-22 derecede bekletildi. Zaten çimlenmeye hazır oldukları için 2-3 gün içinde hepsi çimlendi. Yani toplam 7 günde çimlenme tamamlandı. Fakat dikkatimi çeken 2 konu var. Birincisi gövdeleri çok ince ve zayıf görülüyordu. İkincisi boyları çok uzadı. Ve viyol yetmediği için siyah poşetlere toprak+Gübre+torf karışımına şaşırtmalar yapıldı. Şaşırtma zamanından beri gün geçtikçe zayıf düşüp öldüler. Sadece bu gruptan 1 fide yaşatabildim. Onunda çok sağlıklı olduğunu düşünmüyorum açıkçası. Bu grupta yaptığım bana göre 2 hata vardı. 1.cisi bu tohumları ben belli bir süre buzlukta sakladım. Daha sonra çimlendirmeden önce buzdolabının aşağı kısmına indirdim. Tabi bu yapılmaması gereken önemli bir hataydı sanırım .Diğeri ise ben şaşırtma yaptıktan sonra fide torbalarını yine evimin bir odasında yani sıcaklık 22 derecelerde bıraktım. Halbuki 16-18 dereceler yeterli gibi.

II:Grup: Bu grupta 20 adet Sn.Osman Nuri Nişancı (Silivri) ) orjinli bu sene PDA'dan gelen tohumlardı. Yine yukarıda anlattığım gibi önce pamukla ıslatma ve sonra viyollere ektim. 7-8 günde tamamına yakını çimlendi. Aynı durum boyları çok uzun olduğu için fide poşetlerine şaşırttım. Ve I.ci gruptaki evimdeki bir odanın radyatörünü tamamen kapattım. Termometre ile yaptığım ölçümde oda sıcaklığı gündüz 18 derece civarlarında oluyor. Geceleri daha düşüyor tabii. Sonuç bu grupta çok parlak değil. 20 tohumdan 2-3 fide hala yaşıyor. Bu grupta da 1.ci grup ile ortak yapılan pamukla ıslatmaydı. galiba tohumları direk toprak yerine pamuklara bırakmak, tohumların direncini düşürüyor diye düşündüm.

III.Grup: Bu grupta bana Gürcistanlı yardımcımın kendi bahçesinde yetiştirdiği ve pembe domates olduğunu söylediği tohumları yine aynı proses pamuk ve torf içinde 1 haftada çimlendirdim. Ve bunları plastik saksılara şaşırttım. 3 günde bir toparağını havalandırıp az olmak şartıyla suladım. Ve şu an bu gruptan 20 kadar fidem var. Görünüşleri fena değil. Ama hiç bir fidem Nail beyinkiler gibi 4-5 yapraklı değil. Yani ilk grubu ektiğim 10 marttan beri neredeyse 1 ay geçti. Hala fideler 2 yapraklı.

SON GRUP: Bu grupta ise geçen sene benim komşumun ürettiği cherry domateslerden aldığım tohunları direk torf+toprak+Gübre karışımına ektim. 9 gün olmasına rağmen hala bir çimlenme belirtisi yok. Zaten ilk defa yaptığım ve pembe domateslere göre daha nazik olduklarını düşündüğüm için kendime cherry domatesde hiç şans tanımıyorum. Neyse gelişmeleri sizinle paylaşacağım.

SONUÇ OLARAK; tarafımdan yapılan olası hataları yada sonuçları özetlemek gerekirse:

1- Tohumların buzlukta saklanması kesinlikle bir hata.

2- Direk toprağa ekmek tohumların direncini arttırıyor.

3- Kullandığım toprak + gübre ve torf çuvalla peyzajcılardan aldığım malzemeler. Onlar kalitesiz olabilir.

4- Şaşırtılan fidelerin sıcaklığı 18 dereceden fazla olmamalı. Yada tam tersi çimlendirmede olduğu gibi 22 derece olmalıdır. (Hala emin değilim bu konuda )

5- Bu arada ben hala havalara güvenemediğim için direk güneşe dışarıya bırakmadım. Fidelerimi boş odada güneş alan bölümlerine yerleştirdim. Sadece dün hava çok güzel olduğu için 2 saat direk güneşe değil de, kuytuda beklettim. Belki de burada da hata yaptım. Ama hala gövdeleri istediğim kalınlığa ulaşmadığı için en ufak bir etkenle (Rüzgar yada güneş) kalan fidelerimi de kaybedeceğim diye düşünüyorum.

Benim bu saptamalarım hakkında tecrübelerinizi paylaşırsanız çok sevinirim.

Sevgiler,
Gülnur Şengel
PDA Akfırat/Tuzla

Hiç yorum yok: